در رسانه| بهزیستی ایلام به ۲ هزار و ۵۸۳ فرد ناشنوا در استان ایلام خدمت ارائه می‌دهد

ایلام - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۸۳ فرد ناشنوا در استان ایلام وجود دارد، گفت: با مشاوره‌های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان می‌توان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

"حسین نورعلیوند" روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۳۷۰ نفر دارای معلولیت شنوایی خفیف، ۸۰۵نفر شدید و ۴۰۸ نفر نیز خیلی شدید هستند.

وی با بیان اینکه اینکه به این افراد علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیر مستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی در طول سال ارائه می‌شود، خدمات غیر مستمر ارائه شده به این افراد را شامل کمک برای خرید قطعه و کاشت حلزون ویژه کودکان (سه تا ۶ سال)، اهدا سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمک‌های تحصیلی، اشتغال و کمک برای جذب سهمیه سه درصد استخدام ویژه افراد دارای معلولیت و غیره عنوان کرد.

وی یکی از خدمات مهم این مجموعه به ناشنوایان را ارائه خدمات به کودکان نیازمند در مرکز روزانه خانواده و کودک کم شنوا بیان و اضافه کرد: این خدمات شامل توانبخشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی بوده که در این مرکز که به صورت بخش خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت دارد ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین زمان تشخیص ناشنوایی یک ماهگی نوزادان است در صورتیکه ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی (زمان طلایی یک ماهگی) تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می‌تواند به مهارت‌های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام یادآور شد: یکی از مشکلات جدی ناشنوایان در استان ایلام کمبود رابط زبان اشاره است که تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین بوده به طوری که تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در این استان وجود دارد در صورتیکه به منظور ارتباط هرچه بیشتر با این قشر باید زبان اشاره فراگیر شده و عموم مردم آنرا یاد بگیرند.

وی با ذکر اینکه ناشنوایی قابل تشخیص و پیشگیری است، افزود: با مشاوره‌های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان میتوان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

۹ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری و شعار امسال "زبان دست ها را بشنویم و درک کنیم" است.

کد خبر 118331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد